Mitä sinä haluat myyjältäsi?

Päivitetty: 25.02.2020

Perinteinen, jyräävä automyyjän irvikuva taitaa jo kuulua historiaan. Leaseplanin Krista peräänkuuluttaa kuitenkin entistäkin perehtyvämpää asiakkaan kuuntelemista – datan tuella. 

Autokauppa, kuten kaikki muukin kauppa, siirtyy yhä enemmän verkkoon. Niin meidänkin tapauksessamme. Tarjoamme kaiken mahdollisen tiedon tarjolla olevista automalleista ja palveluista verkkosivuillamme ja asiakas pystyy sieltä omalla ajallaan tutkimaan vaihtoehtoja. Verkon kautta meille jää tietoa kävijöiden käyttäytymisestä verkkosivuillamme, ja pyrimme hyödyntämään kaiken mahdollisen datan asiakasymmärryksen kasvattamisessa.

Silti mikään ei korvaa ihmiskontaktia. Kaikki meille kertyvä tieto on myyjän tukena asiakkaan hyödyksi, mutta meillä asiakasta palvelee tekniikan takana aina ihminen. Kun kysyt nettisivuillamme olevan chatin kautta tietoa, et saa vastaukseksi tekoälybotin linkkikokoelmaa.  Vastaajana on asiakaspalvelumme asiantuntija, joka osaa kysyä tarkentavat kysymykset, jotta voimme palvella paremmin ja oikeassa asiassa. Joskus kommunikointi jatkuu puhelimitse henkilökohtaisena, jolloin voimme vielä tarkemmin tutustua asiakkaan haasteeseen tai kysymykseen, ja voimme näin yhdessä räätälöidä vaikka hänen liiketoimintaansa parhaiten tukevat autoratkaisut.

Mielikuva vaikkapa automyyjistä röyhkeän aggressiivisina tyrkyttäjinä on jo toivottavasti vanhentunut. Silti välillä asiakkaan näkökulmasta hämmentää, miten yritykset jättävät käyttämättä ilmiselvät, pienet, mutta merkittävät keinot asiakaskokemuksen rakentamisessa. Pienet lisäkysymykset, rekisterien päivittämiset ajan tasalle, ylipäätään pyrkimykset ymmärtää asiakkaan tilannetta ja tarpeita merkitsevät paljon. Ne helpottavat myös sitä myyntityötä! Olen itse törmännyt toisaalla asiakkaan roolissa tilanteisiin, joissa myyjältä olisi vaadittu enemmän pelisilmää ja tuntui, ettei tilanteeseeni perehdytty, vaikka dataa minusta olisi ollut tarjolla monen vuoden ajalta. 

Pyrin osaltani huolehtimaan, että meillä Leaseplanilla toimitaan täsmälleen vastakkaisella tavalla. Asiakasymmärrykseen panostaminen ei toki ole vain asiakaspalvelun tai markkinoinnin asia, se kuuluu koko organisaatiolle aina kesäharjoittelijasta toimitusjohtajaan.


Krista Saarto
Head of SME Business
LeasePlan Finland Oy

Krista Saarto on pitkän linjan leaseplanilainen ja yrittäjän kanssa elävä myynninkehittäjä, jolle pk-yrittäjän arki on sydämen asia. Olipa auto pakollinen paha tai parasta kaikessa, se on yleensä myös väistämätön ja vaikuttava osa pienenkin yrityksen liiketoimintaa. Autoilu maksaa ja on jatkuvassa muutoksessa, siksi Kristan blogissa puhutaan oikeista asioista, ihmisläheisesti ja kuorruttamatta. Kristan takana on timanttinen tiimi, joka palvelee yrityksiä kaikissa autoilun kysymyksissä yhdeltä luukulta, asiantuntijuudella, asiakkaan aitoihin tarpeisiin vastaten.


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Millainen työsuhdeauto sinun kannattaa valita?

Miten yrityksen autopolitiikka ohjaa työsuhdeauton valintaa? Millainen auto ja millaisin varustein sinun kannattaisi valita? Pikaoppaamme työsuhdeauton valintaan auttaa pohtimaan oikeita kysymyksiä ennen tärkeää valintaasi. Tilaa opas ja hyödynnä vinkit.