Sähköauton lataus kotitolpasta – tiedätkö, mitä maksaa?

Sähköauton lataus kotitolpasta – tiedätkö, mitä maksaa?

Päivitetty: 21.02.2020

Sähköauton arkikäyttöön liittyy vielä paljon avoimia kysymyksiä. LeasePlanin Krista jäi miettimään, paljonko auton lataus kasvattaa sähkölaskua ja miten työsuhdeautoilijana todistaa asia verottajalle. 

Heti alkuun varoitus: en kerro aukotonta vastausta otsikon kysymykseen. Haluan tuoda esille sähköautoiluun liittyviä kehityskohtia, jotka kannattaa pitää mielessä työsuhdeautoa valittaessa.  

Perinteisellä polttoaineella ja sähköllä käyviä plug-in -automalleja on jo hyvin saatavilla ja sähkökäyttöiset ajoneuvot yleistyvät. Julkisten latauspisteiden ohella myös oma taloyhtiö saattaa tarjota sähköauton latausmahdollisuuden. Latauspaikkojen tarjoaminen riippuu tällä hetkellä täysin taloyhtiön omista päätöksistä, mutta vuonna 2018 päivitetyn energiatehokkuusdirektiivin myötä on mahdollista, että siitä saattaa vähitellen tulla jopa lakisääteistä. Latausverkosto kasvaa jatkuvasti, mutta kattavampikin se voisi olla. Moni lataa myös omasta, tavallisesta sähköpistokkeesta virtaa autoonsa. 

Tässä tapauksessa törmäsin kuitenkin itse kysymyksiin. Jos lataan kotitolpasta virtaa sähköautooni, niin miten se vaikuttaa sähkölaskuuni?  Tämän selvittämiseksi pitää ensin hahmottaa, paljonko käytössä oleva sähköautoni kuluttaa – näissä on merkki- ja mallikohtaisia eroja, ihan kuin perinteisillä polttoaineautoillakin. Eri kotitalouksien sähkösopimukset ovat myös erilaisia, eli pohjaksi on hyvä tietää, paljonko maksaa sähköstä ylipäätään. Siitä sitten matikkapäätä virittelemään. 

Entä miten todennan työnantajalle ja verottajalle, että taloussähköstäni osa on käytetty työsuhdeauton lataamiseen, ja saan veroedun? Verottaja vaatii, että jos vapaaetulaisena haluan veloittaa kotilataukset työnantajaltani, työnantajan tulee pystyä osoittamaan autoon ladatun sähkön määrä.  Tarvitsen siis erottelevan mittarin lataussähkölle.

Marssin LeasePlanin konttorille selvittämään asioita yritysautoilun juridiikkaa ja verotusta syvällisesti tuntevilta kollegoiltani. Opin, että sähkönkulutuksen älykäs erottelijalaite on tosiaan olemassa, sen kuluttajahinta on noin 2000 euroa. Hintaan voi vaikuttaa myös latauslaitteen teho ja se, millaisia asennustöitä tarvitaan. Huomioiko yritys tämän, kun työsuhdeauto hankitaan? Sekin kannattaa aina selvittää omalta työnantajalta. Voisin kuulemma itse helposti ostaa tällaisen laitteen, niin saisin työsuhdeauton ja muun sähkönkulutuksen eroteltua. Pari tonnia mittarista?  Ei tullut kauppoja ainakaan toistaiseksi. 

Vaikka mittarin hankkisikin omasta pussistaan, yrityksillä voi olla autopolitiikoissaan hyvinkin erilaisia tapoja tukea taloudellisesti työntekijää vähäpäästöisen työsuhdeauton hankkimiseksi. Tuki voi olla korvamerkittyä esimerkiksi kotilatauspisteen hankintaan. Muille kuin omakotiasujille oman latauspisteen hankinta voi olla hankala rasti – yksittäinen asukas ei useinkaan voi päättää taloyhtiön alueelle asennettavasta tekniikasta.  Verottajan mukaan kotilatauslaite on kiinteistön varuste, ei auton, ja mikäli työnantaja maksaa sen, syntyy taas verotettavaa etua – ja lisää veroilmoituksessa huomioitavaa.   

Voin kuvitella, että moni muukin on varmaan kanssani samoilla linjoilla, ja tyytyy maksamaan sähköautojen kotilataukset kokonaan itse, koska se vaikuttaa juuri nyt helpoimmalta. Kustannusten selvittely ei ole yksiselitteistä ja lisälaskuakin vaikuttaa helposti syntyvän. Mielestäni tässä asiassa olisi vielä paljon selkeytettävää ja helpotettavaa kuluttajalle päin. Haluaisin vain tietää, mitä sähköautoni lataus maksaa – miksi sitä on niin hankala selvittää?  

Auton voisi tietysti viedä latautumaan työpaikan parkkihalliin, mutta sielläkin ehti jo mennä hermo: latauspistokkeita oli yksi siellä, toinen täällä, ja niitä oli vaikeaa löytää. Julkisia latausverkostoja pitäisi vielä huomattavasti kasvattaa ja hinnoitteluperiaatteita selkeyttää kuluttajalle päin, jottei sähköautoon siirtyminen olisi tavalliselle autoilijalle näin hankalaa. Autoilun on oltava helppoa! Etsivä löytää kuitenkin hieman helpommin jatkossa, kun julkaisemastamme LeasePlan Charging -sovelluksesta näkee lähellä sijaitsevat palveluntarjoajien latauspisteet, varaustilanteen –  ja sen peräänkuuluttamani selkeän hinnoittelun. Ehkä jonain päivänä kotilatauksenkin keinot ja hinnoittelu tästä vielä kirkastuvat!


Krista Saarto
Head of SME Business
LeasePlan Finland Oy

Krista Saarto on pitkän linjan leaseplanilainen ja yrittäjän kanssa elävä myynninkehittäjä, jolle pk-yrittäjän arki on sydämen asia. Olipa auto pakollinen paha tai parasta kaikessa, se on yleensä myös väistämätön ja vaikuttava osa pienenkin yrityksen liiketoimintaa. Autoilu maksaa ja on jatkuvassa muutoksessa, siksi Kristan blogissa puhutaan oikeista asioista, ihmisläheisesti ja kuorruttamatta. Kristan takana on timanttinen tiimi, joka palvelee yrityksiä kaikissa autoilun kysymyksissä yhdeltä luukulta, asiantuntijuudella, asiakkaan aitoihin tarpeisiin vastaten.


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Millainen työsuhdeauto sinun kannattaa valita?

Miten yrityksen autopolitiikka ohjaa työsuhdeauton valintaa? Millainen auto ja millaisin varustein sinun kannattaisi valita? Pikaoppaamme työsuhdeauton valintaan auttaa pohtimaan oikeita kysymyksiä ennen tärkeää valintaasi. Tilaa opas ja hyödynnä vinkit.