Työsuhdeautoilun perusteesit

Päivitetty: 14.01.2020

Työsuhdeautoiluun liittyy kysymyksiä, joita moni pohtii ennen päätöstään ja vielä sen tehtyäänkin: kuka esimerkiksi saa ajaa leasingautoa ja missä. LeasePlanin asiakaspalvelun kouluttaja Sanna Murtonen vastaa yleisimpiin kysymyksiin, joita asiakaspalvelusta kysytään.

Autoetu on työntekijän ja työantajan välinen sopimus. Yrityksen auto-ohjeistuksessa eli autopolitiikassa määritellään tärkeimmät asiat: ketkä ovat oikeutettuja autoetuun, onko etuus käyttö- vai vapaa autoetu, missä vaiheessa työuraa työsuhdeauton voi ottaa, autoedun vaikutukset palkkaan, kuljettajan vastuut ja velvollisuudet sekä kuinka toimitaan muuttuneissa elämäntilanteissa (esimerkiksi perhevapaat ja sairauslomat).

Autopolitiikassa määritellään myös, minkä merkkisiä ja hintaisia autoja voidaan tilata sekä leasingsopimuksen kesto. Yritys tekee puitesopimuksen leasingyhtiön kanssa sopien mm. mitä palveluja sopimus kattaa. Kun perusperiaatteet ja hintakategoria ovat kaikkien tiedossa, työntekijä valitsee auton varusteineen yhdessä automyyjän ja leasingyhtiön palveluasiantuntijan kanssa.

Miksi valitsisin työsuhdeauton?

– Työsuhdeauton yksi merkittävä etu on autoilun helppous; palvelut ja apu ovat saatavilla yhden yhteydenoton päässä. Etu konkretisoituu usein myös siinä, että kuljettajalla on mahdollisuus valita itselleen astetta parempi auto, kun rahaa auton hankintaan ei tarvita. Omistusautoon verrattuna käyttäjä ei myöskään kärsi auton käyttövuosien mukanaan tuomasta arvonalennuksesta, vaan hänellä on aina leasingkauden alussa mahdollisuus päivittää auto uuteen. Jos kuljettajalle kertyy paljon ajokilometrejä, hyvän työsuhdeauton etu korostuu entisestään.

Mikä on käyttöedun ja vapaan autoedun ero?

– Vapaassa autoedussa työnantaja maksaa kaikki auton käyttöön ja ylläpitoon liittyvät kustannukset (myös polttoaineet ja pesut). Käyttöetu on kyseessä silloin, kun työntekijä maksaa itse ainakin auton polttoainekustannukset. Käyttöedussa auton käyttöön ja ylläpitoon kuuluvat muut kustannukset maksaa yritys, kuten vapaassa autoedussakin.

Mistä tiedän, mitä sopimukseni kattaa?

– Huoltoleasingsopimukselle sisältyy kaikki auton ylläpitoon kuuluvat palvelut (huollot, renkaiden uusinnat ja kausivaihdot, tekniset- ja vauriokorjaukset sekä tiepalvelu). Lisäksi sopimukseen voi kuulua rengassäilö, sijaisauto, polttoaineet ja pesut. Sopimuksella olevat palvelut selviävät yleensä joko yrityksen autopolitiikasta tai olemalla yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme.

Ketkä saavat ajaa työsuhdeautolla?

– Sallitut kuljettajat on määritelty yrityksen autopolitiikassa, joten asia kannattaa aina tarkistaa sieltä. Yleinen käytäntö on, että työsuhdeautolla saa ajaa kuljettajaksi nimetyn henkilön lisäksi hänen perheenjäsenensä ja kollegansa. Mikäli tilanne vaatii perheen ulkopuolisen kuljettajan, on siitä hyvä sopia erikseen esimerkiksi oman esimiehen tai HR:n kanssa.

Saako työsuhdeautoa käyttää ajo-opetukseen?

– Ajo-opetusta varten tarvitaan leasingyrityksen lupa sekä työnantajayrityksen hyväksyntä. Mikäli edunhaltija on saanut kummatkin luvat, hän vastaa itse ajo-opetukseen tarvittavien lisälaitteiden osto- ja asennuskuluista, sekä niiden poistamisesta. Ajo-opetuslupaa voi pyytää asiakaspalvelustamme.

Voinko ajaa työsuhdeautolla ulkomailla?

– Tämäkin asia on autopolitiikkakohtainen. Mikäli ulkomailla-ajo on autopolitiikassa sallittu, tarvitaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelle lisäksi maastavientilupa auton omistajalta, mutta näiden alueiden sisällä ei erillistä lupaa tarvita. Green Card on hyvä olla ulkomaille mentäessä aina mukana ja sen saa suoraan vakuutusyhtiöstä, jossa auton vakuutukset ovat. Maastavientiluvan ja Green Cardin saa kätevästi tilattua suoraan kotisivuiltamme.

Saako työsuhdeautolla vetää perässään traileria tai vaikkapa asuntovaunua?

– Saa, kunhan auton tekniset ominaisuudet ja autopolitiikka sen sallivat. Työsuhdeautoihin tilataankin paljon vetokoukkuja.

Mitä teen onnettomuustilanteessa?

– Soita meille. Valtakunnallinen tiepalvelumme palvelee sinua ympäri vuorokauden numerossa 0207 420 899, se kannattaa tallentaa puhelimeen heti auton saatuasi. Numerosta saat apua myös, mikäli onnettomuus on tapahtunut ulkomailla.

Mistä ja milloin asiakaspalvelun tavoittaa?

– LeasePlanin asiakaspalvelun tavoittaa asiakaspalvelun puhelinnumerosta 0207 420 900 arkipäivisin klo 8–16. Palvelemme myös chatin välityksellä. Viestiä voi laittaa myös sähköpostin kautta osoitteeseen asiakaspalvelu@leaseplan.com. Omaan työsuhdeautoon liittyviä asioita voi hoitaa kätevästi myös MyLeasePlanin kautta.


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Millainen työsuhdeauto sinun kannattaa valita?

Miten yrityksen autopolitiikka ohjaa työsuhdeauton valintaa? Millainen auto ja millaisin varustein sinun kannattaisi valita? Pikaoppaamme työsuhdeauton valintaan auttaa pohtimaan oikeita kysymyksiä ennen tärkeää valintaasi. Tilaa opas ja hyödynnä vinkit.