Ratissa

Uuden työsuhdeauton hankinta – meille vai mulle?

Päivitetty: 17.02.2020

Millä perusteella uusi työsuhdeauto kannattaa valita, kun samalla autolla ajetaan myös vapaa-aikana? LeasePlanin Krista pähkäili uuteen elämäntilanteeseensa sopivaa autoa. 

Olen jo kauan sitten ihastunut leasingauton helppouteen. Liisaajanakin joutuu toki miettimään perusteellisesti, millainen auto on itselle sopivin valinta. Jokin aika sitten, kun olin autonvaihdon edessä, jouduin pohtimaan eri tavalla kuin ennen, mihin autoa tarvitsen.

Ajan autolla selvästi keskivertosuomalaista enemmän, mutta muuten tarpeeni  menivät kertaheitolla uusiksi. Vuosikaudet työsuhdeautoni mallin sanelivat poikieni harrastukset: jääkiekkovarusteita ei oikein muussa kuljeteta kuin farmarissa. Muuten en ole ollut autojeni suhteen kovin vaativa:  riittävästi tilaa, webasto ja ainoana pikku mukavuutena ratinlämmitin. Vuosittaisen ajosuoritteeni takia oli järkevää pitää dieselkäyttöinen auto.

No, mitäs nyt? Huomasin selviytyneeni ruuhkavuosista, lätkäkassien kyyditys on loppunut ja pojat ajavat jo omilla autoillaan. Voisinkin valita auton ihan ikiomien tarpeideni mukaan. Valinnanvaraa onkin yhtäkkiä vaikka kuinka. Mutta mitä minä autolta tarvitsen tai haluan? Farmarin sijaan voisin vaikka valita sedanin, 5-ovisen tai jopa sulavan coupé-mallin. 

Vuosien jälkeen tällainen ajattelu oli  yllättävän vaikeaa. Valitsenko tunteella vai järjellä? Tutkin LeasePlanin nettisivuja, haastattelin operatiivisen osaston ammattilaisiamme ja surffailin automerkkien sivuilla. Mikä käyttövoima kannattaisi valita?  Päädyin koeajamaan jos jonkinlaisia autoja. Sähköauto ei aiemmin tullut pitkien ajojen takia kysymykseenkään, mutta olisiko hybridi nyt minulle sopiva vaihtoehto? Koeajoin “bensaplugareita” eli plug-in -hybridimalleja. Tulin siihen tulokseen, että ladattavan auton haluavan tulisi ensin varmistaa, että ainakin omilla vakioreiteillä tai määränpäissä on riittävän helposti latauspisteitä saatavilla. Omalla kohdallani näin ei ihan vielä ollut. Sähköautoilun edellytyksistä heränneitä ajatuksia kerron toisella kertaa pitemmin. 

Mihin sitten lopulta päädyin?  Merkillä ei tässä tarinassa ole niin väliä, mutta malliksi valikoitui juuri sellainen sulavalinjainen musta unelma,  jollaisesta ei ruuhkavuosina olisi voinut haaveillakaan. Dieselillä ajamista jatkan siihen asti, kun sähköauton lataus on vielä vähän nykyistä helpompaa. Muuta viisasten kiveä auton valintaan ei ole, kuin että mieti oma elämäntilanteesi ja todellinen käyttötarpeesi. Kaiken tämän päältä pyyhkäisee usein lisäksi fiilis, joka vahvistaa valintasi. Ethän vain unohda sitä, että autolla ajamisesta voi ja pitää myös nauttia! Itse ajattelin, että olen tehnyt kovasti töitä ja olen aikuinen –  saan valita sellaisen auton, jonka ajamisesta erityisesti nautin. Ei varmasti huono neuvo sinullekaan!


Krista Saarto
Head of SME Business
LeasePlan Finland Oy

Krista Saarto on pitkän linjan leaseplanilainen ja yrittäjän kanssa elävä myynninkehittäjä, jolle pk-yrittäjän arki on sydämen asia. Olipa auto pakollinen paha tai parasta kaikessa, se on yleensä myös väistämätön ja vaikuttava osa pienenkin yrityksen liiketoimintaa. Autoilu maksaa ja on jatkuvassa muutoksessa, siksi Kristan blogissa puhutaan oikeista asioista, ihmisläheisesti ja kuorruttamatta. Kristan takana on timanttinen tiimi, joka palvelee yrityksiä kaikissa autoilun kysymyksissä yhdeltä luukulta, asiantuntijuudella, asiakkaan aitoihin tarpeisiin vastaten.


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Millainen työsuhdeauto sinun kannattaa valita?

Miten yrityksen autopolitiikka ohjaa työsuhdeauton valintaa? Millainen auto ja millaisin varustein sinun kannattaisi valita? Pikaoppaamme työsuhdeauton valintaan auttaa pohtimaan oikeita kysymyksiä ennen tärkeää valintaasi. Tilaa opas ja hyödynnä vinkit.