Näin PK-yrittäjän autoilu ja autoilun kustannukset muuttuivat huoltoleasingin myötä

Näin PK-yrittäjän autoilu ja autoilun kustannukset muuttuivat huoltoleasingin myötä

Päivitetty: 16.08.2019

Menestyvää Suhdetoimisto Kramia pääkaupunkiseudulla pyörittävä Riina Jokinen hyppäsi huoltoleasing-auton myötä uuteen autoluokkaan.

Huoltoliisattu uusi Skoda Kodiaq säästää sekä aikaa että hermoja verrattuna omistusautoon, summaa Riina Jokinen liisaamisen hyötyjä.

Jokisen perustama yritys, nopealla tahdilla kasvava Suhdetoimisto Kram Oy, työllistää pääkaupunkiseudulla seitsemän henkeä sekä parin sadan markkinointi- ja viestintäosaajan verkoston. Toimitusjohtaja Jokinen oli harkinnut auton liisaamista jo pitkään.

– Halusin ajaa kivalla autolla. Kaipasin lisää tilaa, turvallisuuden tunnetta lasten kuljettamiseen sekä yleistä autoilun helppoutta, Jokinen kertaa tunnelmiaan ennen liisarin hankkimista.

Eroon arvaamattomuudesta ja ajopäiväkirjoista

Aiemmin käytössä ollut omistusauto, Hyundai IX20, oli näppärä perheen kakkosauto. Autossa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta pikkuhiljaa vanhahkon auton arvaamattomuus alkoi mietityttää ja takaraivossa jyskyttää ajatus: koskakohan tästä hajoaa joku kallis osa.

Jokinen päätti testata, miten LeasePlanin huoltoleasing sopisi pienen yrityksen kiireisen toimitusjohtajan tarpeisiin.

– Ajopäiväkirjojen täyttäminen ja excelien näpyttely turhautti päivästä toiseen, joten kilometrikorvauksista eroon pääseminen oli yksi tärkeä kriteeri uudelle työsuhdeautolle, kertoo Jokinen auton valinnan perusteista.

Samalla kertaa päätettiin tilata huoltoleasing-auto myös Jokisen kollegalle, joka paini samojen ongelmien kanssa.

Huoltoleasing vei kertaheitolla uuteen autoluokkaan

Autoksi valikoitui upouusi Skoda Kodiaq, jykevä ja monipuolinen katumaasturi, johon oli saatavilla runsaasti arkea helpottavia lisävarusteita. Uusi huoltoleasing-auto on osoittautunut muiltakin osin hyväksi valinnaksi yrittäjälle, joka arvostaa laatua ja toimivuutta.

– Arvostan sitä, että auton liisaamalla pääsin hyppäämään tyystin uuteen autoluokkaan. Jos olisin jatkanut omistusautolla ajoa, en olisi raaskinut laittaa siihen kovin paljon rahaa kiinni. Olisi pitänyt tyytyä johonkin pienempään kompromissikotteroon.

Uusi ja näyttävä auto toimii myös käyntikorttina Jokisen yritykselle, sillä hän käy asiakastapaamisissa lähes päivittäin.

– On mukava edustaa yritystä viimeisen päälle olevalla autolla, Jokinen kertoo.

Kattavat palvelut säästävät hermoja – ja selkää

Autoilun nettokustannus kuukaudessa on Jokiselle upouuden liisarin kanssa hieman suurempi kuin omistusauton kanssa, mutta entistä ja nykyistä autoratkaisua ei hänen mielestään voi verrata keskenään.

– Auto on ihan eri luokkaa, samoin palvelut huollonvarauksineen ja rengaspalveluineen. Ostamme muun muassa rengassäilön LeasePlanilta lisäpalveluna, sillä minähän en renkaita kantele, nauraa Jokinen summatessaan huoltoleasingin hyötyjä.

Yksittäisen auton huoltoleasingsopimukseen sisältyvät tekniset korjaukset, määräaikaishuollot sekä sijaisauto huoltojen ajaksi, jokaisena päivänä 24 tuntia päivystävä tiepalvelu, kasko- ja liikennevakuutus sekä renkaat.

– Minulla ei nykyään mene yhtään aikaa auton huoltojen miettimiseen, huoltopaikkojen vertailuun tai aikojen tai sijaisautojen varailuun. Laskujen ymmärtämisestä, maksamisesta ja muusta paperin pläräämisestä nyt puhumattakaan, Jokinen listaa.

Laskelma: omistusauto vs. huoltoleasing – kumpi kannattaa?

Riina Jokinen kertoo olevansa tyytyväinen valintaansa – huoltoleasing-autoilu on hänestä hintansa väärtiä, kun otetaan huomioon autoluokka, autoilun helppous ja säästynyt aika.

– Ostin perheen kakkosauton Hyundai IX 20:n hintaan 13 090 € ja myin sen 16 kuukauden jälkeen eteenpäin hintaan 10 900 €. Auton arvonalenema oli siis melkoisen suuri – vajaassa puolessatoista vuodessa auton arvosta lähti 2190 euroa. Auto maksoi minulle pitoaikanaan, kaikkine pääoma- ja rahoituskuluineen, ylläpitoineen, veroineen ja katsastuksineen sekä polttoaineineen noin 7300 euroa eli vähän yli 450 euroa kuukaudessa, Jokinen kertaa omistusauton kustannuksia.

Kilometrikorvauksien seuraaminen oli läsnä päivittäin kesälomakuukautta lukuun ottamatta. Jokinen nosti työajoista kilometrikorvauksia keskimäärin 200 euroa kuukaudessa, paitsi heinäkuussa. Auton out-of-pocket -kustannus oli siis noin 250 euroa kuukaudessa.

– Siirryttyäni leasingautoon ja vapaaseen autoetuun, joka oli minulle samalla lisä palkkaan, loppuivat auton ylläpitoon liittyvät kustannukset. Niiden sijaan palkkaani lisätty verotusarvo, 815 euroa, nosti veroprosenttiani. Maksan nyt noin 200 euroa enemmän tuloveroa kuukaudessa. En saa kilometrikorvauksia, joten lisäksi menetän 200 euroa verotonta tuloa kuukaudessa.

Jokisen yritykselle Kramille auto tuo kustannuksia vuokran, ajoneuvoveron, polttoaineiden, pesujen ja rengassäilön verran. Lisäksi yritys maksaa sosiaalikulut.

Leasingautolla ajaminen on Jokiselle lopulta nettona noin 150 euroa kalliimpaa kuin omalla autolla ajaminen.

– Vaikka autoilun kustannus on minulle hieman suurempi kuukaudessa, eivät entinen ja nykyinen autoiluni ole vertailukelpoisia keskenään juuri millään mittarilla. Nykyisellä mallilla autoiluni kustannukset ovat yritykseni kulu ja auto on osa palkkaani.

Jokiselle huoltoleasingin suurin yksittäinen ilo on selkeä:

– Kaikista parasta on, että en joudu täyttämään enää yhtään kilometrikorvausexceliä, ikinä!

Tiedätkö kaikki yrityksesi autovakuutuksiin liittyvät kulut?

Yritysautojen vakuuttamiseen ja vahinkoihin liittyy kuluja, joita moni yritys ei tule huomioineeksi. Oppaamme perehdyttää yritysautojen vakuuttamiseen ja kertoo, miten niissä voi säästää sekä aikaa että rahaa. Tilaa opas ja lue lisää.