Uusi päästömittaustapa WLTP ei vaikuttanut pakettiautoiluun – sähkömalleja tarjolla niukasti

Päivitetty: 25.02.2020

Ajoneuvojen uusi päästömittausmittaustapa WLTP aiheutti paljon ennakkoporua ja johti henkilöautojen osalta tilapäiseen hintojen nousuun ja verotaulukoiden muutokseen. Pakettiautojen kohdalla vastaavia vaikutuksia ei ole nähty.

Ajoneuvojen päästömittaustapa WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) astui voimaan syyskuussa 2018. Alkuvaiheessa muutos koski vain henkilöautoja, mutta syyskuusta 2019 alkaen sitä on sovellettu myös pakettiautoihin.

Henkilöautojen kohdalla autojen päästöarvojen odotettiin tarkemman mittaustavan myötä nousevan 21 prosenttia, mutta todellinen muutos oli lopulta lähes 30 prosenttia. Päästöarvojen nousun vero- ja hintavaikutusta neutralisoitiin sittemmin verotaulukoiden muutoksella.

Myös pakettiautojen kohdalla spekuloitiin mahdollisia hintavaikutuksia. Näin ei kuitenkaan ole käynyt.

– Pakettiautojen hintoihin ei ole tullut merkittävää muutosta. Autoverotaulukot muuttuivat jo henkilöautojen myötä, mutta maahantuojat viilailivat autoverottomia hintoja siten, että pakettiautojen kokonaishinnat pysyivät pääsääntöisesti entisellä tasolla, kertoo LeasePlan Finlandin teknisten asiantuntijapalveluiden päällikkö Heikki Helevä.


Sähköautoilun panostukset henkilöautopuolella

Uusi päästömittaustapa tarkoittaa kuitenkin ajoneuvokohtaisten CO2-lukemien nousua. Pakettiautopuolella ladattavia vaihtoehtoja on kuitenkin niukasti.

– Sähköpakettiautoja ei ole tällä hetkellä tarjolla kuin pari vaihtoehtoa ja niiden hinnat ovat merkittävästi korkeampia kuin perinteisten dieselmallien. Päästökeskiarvotavoitteet ovat ohjanneet autotehtaita pistämään paukut henkilöautojen sähköistämiseen. Pakettiautoillekin on asetettu päästökeskiarvo, mutta sen saavuttaminen ei vaadi vastaavaa panostamista sähkömalleihin, Helevä sanoo.

Uusia sähköpakettiautomalleja nähdään kuitenkin jo tänä kesänä. Esimerkiksi Toyota ja PSA-konserni tuovat omat sähköpakettiautonsa markkinoille tämän hetkisen arvion mukaan keskikesällä. Seuraavan parin vuoden sisään tarjonta on jo huomattavasti laajempaa kuin nyt ja myös hintaero diesel- ja täyssähköpakettiauton välillä supistuu.

Apua leasingkirjanpidon muutokseen

Leasingkirjanpidon IFRS-standardi muuttui vuonna 2019. Pikaoppaamme käy läpi tärkeimmät muutokset. Tilaa opas ja lue lisää.