Autot yrityksessä - WLTP:n vaikutuksia aliarvioidaan edelleen

WLTP:n vaikutuksia aliarvioidaan edelleen

Päivitetty: 16.08.2019

Tähän mennessä tapahtunutta: ajoneuvojen päästömittaustapa muuttui syyskuussa 2018. Käytännössä autojen hiilidioksidiarvot nousivat, mikä vaikutti verotukseen, autojen hinnoitteluun, yritysten autopolitiikkaan… Julkisuudessa liikkuu edelleen toisistaan poikkeavia näkemyksiä, mihin suuntaan ala on menossa. Eikä tämä vielä tähän ole loppunut.

Ajoneuvojen uusi päästömittaustapa, WLTP, on kaiken kaikkiaan hyvä asia. Ilmoitetut polttoaineenkulutus- ja päästöarvot vastaavat nyt paremmin käytännön ajo-olosuhteita ja testeissä huomioidaan paremmin paikalliset olosuhteet. WLTP on maailmanlaajuinen standardi ja helpottaa siten vertailua eri markkina-alueiden välillä.

Siirtymä vanhasta mittaustavasta uuteen on kuitenkin ollut vaikea. Siirtymän alkuvaiheessa taustatietoja ja mittauksia ei ollut tarjolla, joten rationaalisia ja todistettavia päätöksiä oli vaikea esittää. Tästä sitten seurasi odottelun ja hapuilun ajanjakso.

Lue lisää: Autoilun hullu vuosi

Yksi asia oli kuitenkin varma jo alkuvaiheessa: WLTP-mittaustapa nostaa autoyksilön CO2-arvoja. Kuinka paljon – se onkin jo toinen juttu. Aluksi arvioitiin, että WLTP nostaa arvoja keskimäärin 22 prosenttia. Tämä ei pitänyt paikkaansa, nousu on suurempi. 30.11.2018 VTT julkaisi paikallisen tuloksensa joka osoitti, että Suomessa myynnissä olevan malliston CO2-arvot olivat nousseet keskimäärin 27%. Tämän seurauksena verotusta korjattiin nykyiselle tasolle ja uusi kevennetty verotus otettiin virallisesti käyttöön 1.1.2019.

Työsuhdeautojen päästöarvot ovat kasvaneet keskiarvoa enemmän

Kun alamme tulkita asiaa työsuhdeautomarkkinoiden näkökulmasta, on meidän otettava huomioon, että työsuhdeautomarkkinat koostuvat kookkaammista autoista kuin keskimääräinen autokanta. Työsuhdeauto on yleensä aina niin sanottu ”perheauto”. Siksi keskimääräinen WLTP:n aiheuttama CO2-muutos on korkeampi työsuhdeautoissa.

Me käytämmekin laskukaavaa, jonka mukaan työsuhdeautojen päästöt ovat nousseet 30%. Tämä toki on keskiarvo, merkki- ja mallikohtaiset erot voivat olla hyvinkin suuria. Mutta yritykset joutuvat nyt urakalla päivittämään autopolitiikkojaan ja onkin kiinnostavaa seurata, miten käyttäjien autovalinnat tulevat jakautumaan.

WLTP ei toki ole ainut muutos, joka autoilevaa maailmaa muokkaa. Samaan aikaan kiristyvät päästönormit (Euro 6d-temp, pakokaasun partikkelit ja haitalliset hengityskaasut) pakottavat autovalmistajia päivittämään autoja puhtaampaan suuntaan. Kiristyvät normit lisäävät autojen tekniikkaa ja autojen sähköistyminen kiihtyy. Uusia versioita pukataan ulos kiihtyvällä tahdilla, hyvänä esimerkkinä markkinoille ilmaantuneet Mild Hybrid-mallit, joissa sähkömoottorin tarkoituksena on avustaa perinteistä polttomoottoria kohti parempia ja puhtaampia CO2-arvoja.

Ei tässä vielä kaikki: seuraavana vuorossa pakettiautot

WLTP-siirtymä ei ole vielä valmis. Tuotantoautot eli eri kokoiset pakettiautot tulevat siirtymään 1.9.2019 mennessä WLTP-mittaustapaan. Pakettiautojen kohdalla ei tule olemaan erillistä siirtymäkautta, vaan sitä mukaa kun valmistajan tuotanto on siirtynyt käyttämään WLTP-mittaustapaa, myös me Suomessa siirrymme käyttämään WLTP-arvoja ja uusia verotaulukoita. Valmistajat eivät jää odottamaan syyskuista takarajaa, vaan siirtyminen on jo käynnissä.

Tuotantoautojen CO2-arvot tulevat siis nousemaan. Muutoksen suuruutta on vaikea tarkasti ennustaa, mutta kun puhutaan henkilöautoja painavammista ja korkeammista autoista, oletettavaa on, että painolle ja ilmanvastukselle herkkä WLTP-mittaustapa nostaa CO2-arvoja vähintään saman verran kuin henkilöautoissa.

Yllätyksien välttämiseksi tuotantoautosuunnitelmien toteuttaminen kannattaakin aloittaa nyt heti, kun valmistajat tuottavat vielä viimeisiä vanhan mittaustavan mukaisia ajoneuvojaan.

WLTP-mittaustapaan siirtyminen ja uusimpien päästönormien sisällyttäminen autovalmistajien tuotantoon tulee varmasti aiheuttamaan viivästyksiä. Varmaa on, että tuotantoautokantojen CO2-arvot nousevat kymmeniä grammoja.

Kirjoittaja: Christoffer Nyman

Kirjoittaja:

Teemu Tallqvist,
Category Manager


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Tiedätkö kaikki yrityksesi autovakuutuksiin liittyvät kulut?

Yritysautojen vakuuttamiseen ja vahinkoihin liittyy kuluja, joita moni yritys ei tule huomioineeksi. Oppaamme perehdyttää yritysautojen vakuuttamiseen ja kertoo, miten niissä voi säästää sekä aikaa että rahaa. Tilaa opas ja lue lisää.