Autoilu on tunne

Päivitetty: 13.03.2020

Laitetaan faktat ja vinkit sivuun hetkeksi – keskitytään autoiluun liittyvään tunteeseen. Leaseplanin Kristalle myös työsuhdeauto herättää voimakkaita tunteita. 

Autoilu, tai pikemmin ajatus autosta omassa elämässä, herättää usein tunteita. Eikö vain? Nyt ei puhuta rattiraivosta tai muusta turhautumisesta liikenteessä, vaan niistä mielikuvista, joita sinä liität autoosi ja sen myötä itseesi auton kanssa. 

Auto voi peilata tietyllä tavalla ihmisen elämäntilannetta ja persoonaa. Toiset haluavat ilmentää ja tietoisesti rakentaa sillä statustaan. Itse olen uskollinen leasingautoilija, ja leasingin helppoutta rakastavana vaihdan autoa muutaman vuoden välein. Uuden auton odotus on aina kutkuttavaa, kuin odottaisin koiranpentua tai omaa lasta. 

Mitä autosi kertoo sinusta maailmalle, entä itsellesi? Onko se näpsäkkä ja kätevä pikkuauto, perheihmisen tila-auto, vai vihjailetko jotain kalliilla, tai kenties vähän persoonallisemmalla merkillä? Viestitkö ekologisemmilla valinnoilla? Toinen huumaantuu nahan tuoksusta, toinen ylipäätään uuden auton tuoksusta. Jollekin autossa on oltava kunnon bassot, joita luukuttaessa tulee tunne maailman huipulla olemisesta. Välillä autoon liittyvä tunne ei ole kuvailtavissa näin ilmiselvästi, vaan se on ehkä jokin selittämätön fiilis, joka autosta herää juuri sinulle. 

Toiset ovat merkki- tai jopa väriuskollisia. Itse olen vaihdellut automerkkejä tilanteen mukaan. Jostain syystä joka toinen autoni on musta, joka toinen valkoinen – tälle en osaa sanoa tarkkaa syytä. Mutta välillä työsuhdeautoni on ollut tilava kansanautofarmari, välillä olen halunnut ripauksen “jotain parempaa”.  Uusi, puoli vuotta vanha työsuhdeautoni peilaa uutta elämänvaihettani: perinteinen perheauto vaihtui tyylikkääseen, sulavalinjaiseen unelmaan. Myönnän olleeni myös turhamainen: mitään pakottavaa tarvetta vaihdolle ei ollut, mutta työnantajan autopolitiikka mahdollisti sen, joten otin ja vaihdoin. Uuteen autoon liittyi heti voimakas tunne – tämä on kerrankin vain mulle, vitsi mikä auto!

Liputan voimakkaasti sen puolesta, että elämänlaatu paranee, kun auto valitaan myös sen mukaan, että sillä ajamisesta nauttii. Oikean auton löytymisessä tunne on niin tärkeä tekijä, että kannattaa käydä koeajamassa useita autoja, kunnes oikea olotila loksahtaa kohdilleen. 

Kun itse astuin uuteen autooni, säädin ensimmäiseksi Spotifyn toimimaan, laitoin musan täysille ja lähdin ajelemaan hetkeksi yksinäni – ah! Se tunne, kun uusi auto rullaa alla.


Krista Saarto
Head of SME Business
LeasePlan Finland Oy

Krista Saarto on pitkän linjan leaseplanilainen ja yrittäjän kanssa elävä myynninkehittäjä, jolle pk-yrittäjän arki on sydämen asia. Olipa auto pakollinen paha tai parasta kaikessa, se on yleensä myös väistämätön ja vaikuttava osa pienenkin yrityksen liiketoimintaa. Autoilu maksaa ja on jatkuvassa muutoksessa, siksi Kristan blogissa puhutaan oikeista asioista, ihmisläheisesti ja kuorruttamatta. Kristan takana on timanttinen tiimi, joka palvelee yrityksiä kaikissa autoilun kysymyksissä yhdeltä luukulta, asiantuntijuudella, asiakkaan aitoihin tarpeisiin vastaten.


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Millainen työsuhdeauto sinun kannattaa valita?

Miten yrityksen autopolitiikka ohjaa työsuhdeauton valintaa? Millainen auto ja millaisin varustein sinun kannattaisi valita? Pikaoppaamme työsuhdeauton valintaan auttaa pohtimaan oikeita kysymyksiä ennen tärkeää valintaasi. Tilaa opas ja hyödynnä vinkit.