Auton valinta - autoilun hulllu vuosi

Autoilun hullu vuosi

Päivitetty: 16.08.2019

Vuosi 2018 oli suomalaiselle automarkkinalle mullistusten vuosi, joka sai autoalaa läheltä seuraavienkin ajatukset pyörälle. Vuoden iskusanaksi muodostui WLTP, uusi kansainvälinen, tarkempi päästömittaustapa.

Vuoden alkupuoliskolla ensimmäiset autovalmistajat marssittivat esiin uudet WLTP:n vaatimat – ja sitä myöten korkeammat- simuloidut NEDC-päästömittausluvut, minkä seurauksena CO2-lukuun sidotut ajoneuvoverot nousivat. Syyskuun alusta siirryttiin käyttämään todellisia mitattuja WLTP-lukuja ja samalla uusia WLTP-pohjaisia verotaulukoita. Automaailma pidätti henkeään.

Seurauksena oli autojen – myös työsuhdeautojen – selkeä verojen ja siten hinnan nousu. Oli tarjolla alkuperäisiä NEDC-tyypitettyjä autoja ja korkeampia simuloidulla NEDC-päästöluvulla olevia autoja ja sitten vielä vähän korkeampia WLTP:n mukaisia autoja, kera uusien verotaulukoiden. Saman auton saattoi näin ollen saada autokauppiaan varastosta aivan eri hinnalla kuin tilaamalla uuden tehtaalta. Auto oli täysin sama ja kulutti saman kuin ennenkin, mutta verotus ja hinnastoista löytyvät kulutus- ja päästötiedot olivat muuttuneet. Nousseet päästölukemat eivät myöskään enää mahtuneet yritysten autopolitiikoissa asetettuihin päästörajoihin.

Hämmennys oli suuri ja markkinahäiriö valmis. Kuluttajalle ei ollut selvää mitä auto tulisi lopulta maksamaan tai millaiseksi autoedun verotusarvo muodostuisi. Tavoitteena oli kokonaisuudessaan veroneutraali muutos, suurempipäästöisiä autoja lukuunottamatta. Nopeasti kävi kuitenkin ilmi, että autoverotus nousee kautta linjan.

Mediassa alettiinkin huhuilla veromuutoksen korjauksesta. Eikä huhuiltu turhaan. Verotusta korjattiin jo muutaman kuukauden kuluttua palaten hyvin lähelle vanhaa NEDC-pohjaista verotustasoa.

Kaiken tämän jälkeen Suomi on Euroopassa ensimmäinen maa, joka on ottanut WLTP-päästömittauksen käyttöön ja sopeuttanut kansalliset säädöksensä vastaamaan sitä. Hinnatkin ovat nyt normalisoituneet. Muut Euroopan maat seuraavat perässä omilla aikatauluillaan ja jo nyt uuteen WLTP-mittaukseen siirtyminen on hidastanut huomattavasti koko Euroopan autokauppaa.

Mitä seuraavaksi?

Nyt kun WLTP:n vaikutukset alkavat olla selvät, on leasingrintamalla aika päivittää yritysten autopolitiikat vastaamaan uutta mittaustapaa. Kuluttajahinnat ovat asettuneet paikoilleen verokorjauksen myötä ja WLTP:stä aiheutuvat hinnanmuutokset on nyt nähty. Tiedämme myös, että WLTP:n myötä CO2-luvut muuttuivat keskimäärin n. 30 prosenttia suuremmiksi NEDC-lukuihin verrattuna. Tämä suhde saadaan suosituimmista rekisteröidyistä työsuhdeautoista – toki eri kokoisilla autoilla saadaan erilaisia suhdelukuja. Luku on selkeästi korkeampi kuin Euroopan komission tutkimusosaston tuottama, lähempänä kahtakymmentä prosenttia oleva alkuperäinen arvio.

Uusi päästömittaustapa näkyy pikkuhiljaa myös automalleissa, samoin kuluttajien kasvava kysyntä kestävämmälle ajamiselle. Pöhinä ja tarve on suuri, mutta selkeitä vastauksia sen sijaan vähemmän: ongelmattomia autoja ole vielä olemassakaan. Automarkkina ei olekaan koskaan ollut näin sekaisin ja ristiriitaisia viestejä erilaisilla agendoilla näkee päivittäin. Niin autopolitiikan laatijat kuin kuluttajatkin kaipaavat nyt riippumatonta tukea, miten räätälöidä kestävämpi autoilu omiin lähtökohtiin.

WLTP-hämmennyksestäkään ei päästä vielä kokonaan – uusi päästömittaustapa tulee viimeistään syyskuun alusta alkaen koskemaan myös pakettiautoja. Tämä siirtymä tosin on paljon helpompi ja yksinkertaisempi: verotaulukot on jo korjattu, eikä siirtymäajanpoikkeuksia nähdä. Kun valmistaja tyypittää tuotannon WLTP:n mukaisesti, siirrytään näiden autojen kohdalla myös käyttämään WLTP-verotusta. Hintojen nousuun tosin kannattaa varautua, varsinkin suuremmissa pakettiautoissa: uusi mittaustapa on herkempi painon sekä ilmanvastuksen suhteen ja testissä ajetaan entistä enemmän maantienopeuksilla.

Autoilun hullu vuosi on nyt takanapäin. Vaikka avoimia kysymyksiä kestävämmän autoilun suhteen on vielä lukuisia, tiedämme taas mitä autoilumme tulee maksamaan. Mielenkiintoista on nähdä miten muut Euroopan maat tulevat oman siirtymävaiheensa hoitamaan.

Kirjoittaja: Christoffer Nyman

Kirjoittaja:

Teemu Tallqvist,
Category Manager


Haluatko keskustella lisää yrityksesi autoasioista?

Leasingiin, autopolitiikkaan ja muihin yrityksen autoasioihin liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä palveluasiantuntija Petri Vähäkariin:

+358 207 420 800


 

Voisiko yrityksesi säästää autoilun nykyisistä kustannuksista?

Todennäköisesti. Oppaamme autoasioiden johtamiseen osoittaa ne toimintatavat ja uskomukset, joilla moni yritys maksaa autoilustaan liikaa. Lataa opas ja lue lisää.