Pääsetkö perille päästötermeistä?

Päivitetty: 03.12.2019

Autoilua on nykyään vaikea ymmärtää, ellei ymmärrä ainakin joltain osin myös siihen liittyvää erityissanastoa sekä lyhenteitä. Kaikkea ei toki tarvitse tietää, mutta etenkin päästötermien tunnistaminen vaikuttaa jopa auton valintaan.

Auton teknisten ominaisuuksien kehitys ja tiukentunut lainsäädäntö vaikuttavat siihen, että auton valinnassa tärkeintä ei enää olekaan väri tai lisävarusteet. Yhä useampi auton omistaja tai leasingauton kuljettaja haluaa omalta osaltaan vaikuttaa siihen, että auton päästöt on minimoitu. Kokosimme lyhyen päästösanaston, jolla pääset nopeasti kärryille yleisimmistä päästötermeistä.

Euro-luokitukset

Autojen haitallisten pakokaasupäästöjen määrää säännellään EU:ssa niin sanotulla Euro-luokituksella. Euro-säädökset koskevat auton tyyppihyväksyntävaiheessa mitattavia säänneltyjä päästöjä. Mittaukset tehdään laboratoriossa tarkkaan määritellyin toistettavin menetelmin. 

Tyyppihyväksyntädirektiivillä määritellään ajoneuvojen terveydelle haitallisten päästöjen enimmäisrajat. Päästöjen enimmäisrajoja alennetaan asteittain noin viiden vuoden välein. Euro 1 astui voimaan heinäkuussa 1992.

Uusin Euro 6 -luokka koskee 1.9.2014 jälkeen tyyppihyväksyttyjä moottoriajoneuvoja; rekisteröinnin sekä myynnin osalta uusia henkilö- ja pakettiautoja 1.9.2015 lähtien. Euro 6 -normi pienensi typen oksidien päästörajan alle puoleen aiemmasta. SCR-järjestelmä (ks. alla) poistaa noin 90 prosenttia typen oksidipäästöistä.

SCR-järjestelmä

Selective Catalytic Reduction

SCR-katalysaattori asennetaan dieselmoottoreiden pakoputkistoon. Katalysaattorin toiminta edellyttää AdBlue-liuosta, jota järjestelmä suihkuttaa pakokaasun sekaan ennen katalysaattoria.  AdBluen avulla katalysaattori muuttaa typenoksidit typeksi ja vedeksi, jotka ovat normaalistikin ilmassa esiintyviä ja ihmiselle harmittomia aineita.

AdBlue-liuos

Ureasta ja kemiallisesti puhdistetusta vedestä tehtävä liuos, jota käytetään dieselkäyttöisten ajoneuvojen pakokaasujen typen oksidien päästöjen alentamiseen. AdBlueta käytetään uusissa SCR-teknologialla varustetuissa dieselajoneuvoissa; sen tunnistaa polttoainetankin korkin vieressä olevasta sinisestä AdBlue-säiliön korkista. Lähes kaikki autonvalmistajat ovat päätyneet uusimmissa dieselautoissa SCR-järjestelmään päästötasojen alentamiseksi.

WLTP  

Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure.

EU otti syyskuussa 2018 henkilöautojen osalta käyttöön uuden WLTP-mittauksen, joka korvaa aiemman NEDC-mittaustavan autojen tyyppihyväksynnän pakokaasupäästö- ja kulutustestinä. WLTP otettiin käyttöön pakettiautoilla syyskuussa 2019. WLTP-päästömittaus tähtää kevyen ajokaluston (henkilö- ja pakettiautot) päästömittausten todenmukaisuuden parantamiseen. WLTP-päästömittaus koskee sekä laboratoriossa että todellisessa liikenteessä tehtäviä mittauksia.

RDE

Real Driving Emissions

WLTP-laboratoriotestejä täydennetään todellisessa liikenteessä tehtävällä päästömittauksella. RDE-testissä mitataan ajon aikana typen oksidien ja hiukkaspäästöjen määrää.

NEDC

New European Driving Cycle

Laboratoriossa ajettava niin sanottu synteettinen NEDC-ajosykli ei vastaa todellista ajoa kovin hyvin, vaikka sen etuna onkin vertailukelpoisuus eri automallien mittaustulosten välillä. Eroja todellisiin ajo-olosuhteisiin syntyy muun muassa siinä, että NEDC-syklin mukaan tehtävissä päästömittauksissa ei ole ajovaloja tai lisälaitteita käytössä. NEDC:n on korvannut WLTP-standardi.


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Tiedätkö kaikki yrityksesi autovakuutuksiin liittyvät kulut?

Yritysautojen vakuuttamiseen ja vahinkoihin liittyy kuluja, joita moni yritys ei tule huomioineeksi. Oppaamme perehdyttää yritysautojen vakuuttamiseen ja kertoo, miten niissä voi säästää sekä aikaa että rahaa. Tilaa opas ja lue lisää.