Vastuullinen autoilu - Turvallisuus ei ole turhake

Turvallisuus ei ole turhake

Päivitetty: 16.08.2019

Talvi, pimeä, hirvet. Ruuhka ja kuolleet kulmat. Suomalaiselta autoilijalta vaaditaan ratin takana tarkkaavaisuutta ja taitoja. Silti taitavinkaan kuski ei voi omin aistein varautua kaikkeen. Autojen ja liikenteen määrän kasvaessa myös autojen turvallisuus on edennyt aimo harppauksin. Trafin muutaman vuoden takaisessa kyselyssä kaksi kolmesta vastaajasta kertoikin pitävänsä turvallisuustekniikkaa tärkeänä kriteerinä seuraavan auton valinnassa.

Siinä missä vakionopeudensäädin, turvavyövaroitin ja ABS-jarrut ovatkin jo kyseenalaistamattomia perusvarusteita, on saatavilla paljon muutakin tekniikkaa, jonka merkitys oman tai jonkun toisen hengen pitimiksi on enemmän kuin perusteltu.  Esimerkiksi aktiivinenkaistavahti, peruutuskamera ja kuolleen kulman valvonta kasvattavat kuljettajan näkökenttää ja tarkkaavaisuutta. Yllättävän monen autoilijan kaistanvaihtopäätös näyttää perustuvan pelkkään peilin vilkaisuun. Kovissakin nopeuksissa.

Myös mm. pimeänäkötekniikan ja ajovalojen kehittyminen on tervetullut lisä: moni luottaa jo ledien ominaisuuksiin kotonaan, miksi ei sitten autossaankin. Älykkäällä ajovaloteknologialla varmistat maksimaalisen näkyvyyden pimeällä automaattisesti ja myös isoimmat eläimet tienvarsilla pystytään jo tunnistamaan autoon asennetun automatiikan avulla. Automaattisella hätäjarrutuksella ja törmäysvarottimilla on mahdollista parantaa liikenneturvallisuutta merkittävästi eri nopeuksissa. Jo 30% pienempi törmäysnopeus pienentään loukkaantumisriskiä 70%. Esimerkiksi taannoisen ruotsalaisen tutkimuksen mukaan suuri osa hirvikolareista olisi ollut vältettävissä modernin turvallisuustekniikan avulla. Samaa viestiä kertoo myös kotimainen tutkimus: uusi auto on 10-20 prosenttia vanhaa turvallisempi. Tästä syystä leasingautoille tapahtuu vähemmän ja lievempiä onnettomuuksia kuin Suomen autokannassa keskimäärin.

Nykyaikainen turvallisuustekniikka tarkkailee kuljettajaa, autoa ja liikennettä, tukee ajoneuvon hallinnassa, antaa lisäsilmät auton ympärille sekä estää ja lieventää törmäyksiä. Kehittyneinkään turvavaruste ei silti tarkoita kissanpäiviä kuljettajalle, joten uhkakuvat ajotaidon rapautumisesta voi unohtaa. Sen sijaan ei olisi pahitteeksi ajotaitojen päivittäminen, jotta tekniikkaa osaa hyödyntää oikein. ”Ihan turhia laitteita” -väitteet on helppo kumota, sillä turvallisuuden puolesta puhuvat faktat ovat niin selviä.

Turvavyökin oli aikanaan autoilijaa kahlitseva turhake, nyt monikaan ei koskisi rattiin ilman sitä.

 

Kirjoittaja: Christoffer Nyman

Kirjoittaja:

Karri Andersson,
Kaupallinen johtaja


Asiakaspalvelumme auttaa sinua leasingiin ja työsuhdeautoiluun liittyvissä kysymyksissä:

0207 420 900
asiakaspalvelu@leaseplan.com


 

Millainen työsuhdeauto sinun kannattaa valita?

Miten yrityksen autopolitiikka ohjaa työsuhdeauton valintaa? Millainen auto ja millaisin varustein sinun kannattaisi valita? Pikaoppaamme työsuhdeauton valintaan auttaa pohtimaan oikeita kysymyksiä ennen tärkeää valintaasi. Tilaa opas ja hyödynnä vinkit.